Los bericht bekijken
Oud 23 May 2018, 21:35   #5
anoniem15124
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Dat verandert niet door de AVG. Ook nu en vroeger moet je daar al toestemming voor hebben als gevolg van de Wet bescherming persoonsgegevens uit 2000.
Maar dan wordt de wet toch regelmatig overtreden?
Ik geloof nooit dat er voor alle (online) gepubliceerde foto's waarop meerdere mensen staan toestemming is gevraagd.
De straatmuzikant die ik heb gefotografeerd (openbare ruimte), zou ik dus om toestemming moeten vragen, voor ik een foto van hem op mijn website mag plaatsen? Veel festivals plaatsen foto's; is het dan opgenomen in de algemene voorwaarden of zo, dat je daar mee akkoord gaat?

Citaat:
Wat betreft handhaving zou ik me als kleine partij niet zo druk maken als je het voor 25 mei wel serieus hebt opgepakt, maar nog niet allemaal rond hebt.
Waarom ik dit een niet heb opgepakt / aandacht aan heb besteedt, is omdat ik overal steeds lees over organisaties.
Citaat:
Ja, de nieuwe Europese privacywet geldt voor lle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Dus ook voor kleine mkbers en zzpers die gegevens verwerken. Zoals het bijhouden van afspraken van klanten, telefoonnummers van klanten of personeelsinformatie.
bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.n...informatie-avg Ook daar wordt gesproken over organisaties. Had daar dan niet moeten staan '... geldt voor iedereen die persoongegevens ....'? Er staat expliciet 'alle organisaties'. Ik zie mezelf niet als organisatie.

Citaat:
In dit specifieke geval waar het gaat om familie en vrienden waarbij je niet zelfstandig kan opgeven, zal n van hen jou moeten aangeven dat je de wet overtreed wil er berhaupt gecontroleerd en gehandhaafd worden. Gaat iemand jou aangeven?
Ik heb goede hoop van niet
Ik was wel bezig om bezoekers online de mogelijkheid te bieden zich aan te melden voor de mailing.
Op de site van autoriteit persoonsgegevens kun je je aanmelden voor een nieuwsbrief. Daar staat nergens bij wat er met je gegevens gebeurt. Staat nergens een checkbox dat je akkoord gaat met het privacy statement.
Ik had verwacht dat dat, i.v.m. AVG, juist zou moeten?! En als het moet, had ik verwacht dat ze op die site voorop zouden lopen met implementatie van deze regels.

Citaat:
Ik vraag me wel af in hoeverre een e-mail formulier onder de AVG valt. .... Maar als je het houdt bij naam, e-mailadres, onderwerp en bericht is het niet anders dan een e-mail lijkt me.
Ik lees overal dat een contactformulier juist wl onder de AVG valt.
  Met citaat antwoorden