Los bericht bekijken
Oud 24 January 2019, 12:42   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik heb het al eerder verteld, je plaatjes zijn niet te lezen.
Een JPG die je plaatst op het forum mag (max) 195 KB zijn, en kunnen dus van prima kwaliteit zijn. Echter, jouw plaatjes zijn 16KB, en daarmee onleesbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Na vervangen door een nieuwe knoopcel 2032 was de melding niet meer aanwezig. Maar ik heb wel gelijktijdig de batterij vervangen en de smos memory header kortgesloten. Misschien dat dan de gegevens in de cmos rom bios gewist zijn. want na de nieuwe opstart kwam de melding:"Bootmgr ontbreekt" Alhoewel als de batterij niet is geplaatst er met de cmos memory header(jumper) niets kan gebeuren. Of heb ik het mis ?
De spanning voor het geheugen van de BIOS instellingen is weggevallen.
De instellingen van het BIOS zijn dan op 'default' gezet, d.w.z. de standaard instellingen waarvan de fabrikant weet dat ze bewezen werken (de-fault, ont-fout).
De programmagegevens in het CMOS ROM zijn ooit geflashed (de ROM versie, het ROM BIOS programma wat het moederbord basaal aanstuurt), en dat verdwijnt hiermee niet, alleen de instellingen.

Probleem is alleen, wanneer jij een wat complexer systeem hebt met meerdere schijven en/of meerdere OS, dan kan jij bij de installatie van je systeem (of de winkel die dat installeert) wel eens voor een andere bootvolgorde gekozen hebben, dus het BIOS ingesteld dat het bij boot eerst op een andere schijf moet gaan kijken voor een OS. Ook kan het voor komen dat de schijfcontroller in het BIOS op IDE gezet wordt, om de installatie van b.v. XP makkelijker te maken.
Maar wanneer jij na dat soort veranderingen Windows installeert, en weer later het BIOS op default gaat zetten, dan veranderen die gebruikersvoorkeuren weer naar default, en (in dat voorbeeld van XP) zou je zelfs een BSOD kunnen krijgen omdat het OS niet met die instellingen om kan gaan, of de gebruiker niet meer weet dat die andere HDD als bootvoorkeur stond ingesteld, en niet met de foutmeldingen raad weet.

Een fout als 'bootmgr ontbreekt' is een typisch voorbeeld dat Windows (simpel gezegd) niet weet waar hij zijn opstartinfo kan vinden, dus verward is over op welke schijf of partitie nu verder te gaan. En dat kan te maken hebben met die tweede schijf die verwijderd is (waar bootmgr op zou kunnen staan), of dat de schijf met bootmgr helemaal niet meer voor komt in de bootvolgorde van de default BIOS na het op default zetten.
Je verhaal over actieve partitities e.d. geven al problemen in die richting aan.

Dat een ander de PC heeft ingericht bij aankoop, en er een vreemde boel van gemaakt heeft is duidelijk. Maar vergeet niet dat Windows er ook een zooitje van kan maken wanneer het een iets afwijkende situatie tegenkomt.

! In de situatie zoals je die hebt zie ik zelf geen oplossing voor je wanneer je alle OS die er nu bij betrokken zijn zou willen sparen. Daarvoor vind ik het verhaal te complex.
Maar wil je een goedwerkende Windows 7, dan adviseer ik je een schijf ZELF te formatteren in 1 of 2 of 3 partities, met de eerste als actieve partitie waarop W7 komt. En doe alles met de schijf op de eerste SATA poort (SATA 0). Simplificeer dus, en laat Windows niet formatteren bij installatie, want dan wil het wel eens anders lopen dan voorzien.
Zet nu het BIOS op default, en installeer. Zo ben je zeker van dat als je later het BIOS op default moet gaan zetten (of vanzelf gaat bij lege batterij) alles op een bekende / default manier staat ingesteld, en Windows de weg weet.
Maak je daarna veranderingen in je BIOS instellingen, en loopt het fout af, ook dan is het een kwestie van default terugzetten om te kunnen booten.

Bovenstaand houdt niet genoeg rekening met je andere besturingssystemen, maar nogmaals, ik begrijp de inrichting niet goed.
Het zou bij installatie zoals hierboven uitgelegd het beste zijn als die andere twee (vista, Experience) beiden op de tweede schijf staan.

Dat er meerdere dezelfde OS in de Windows lijst voorkomen zou je op kunnen lossen met de bootrec /rebuild opdrachten (zoals in bericht #2), of herinstallatie van W7.
Als je het via de prompt doet overtuig je er dan van dat je werkt vanaf de W7 schijf/partitie en herstelomgeving !
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 24 January 2019 om 14:30
  Met citaat antwoorden