Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 April 2007, 16:20   #1
anoniem23981
Guest

Standaard dvd speler doorgebrand door spel?

ik dacht laat me weer eens een spel instaleren.
dus ik stop een dvd in dvd-speler.
en ik hoor de dvd-speler toeren maken (zoals gewoonlijk wanneer je een dvd/cd erin stopt)
en poef computer was uit. en begon in 1 keer te stinken naar verbrand stof.
kreeg vervolgens de eerste 5 min de computer niet meer aan.
en heb hem uiteindelijk weer kunnen opstarten maar hij was gigantisch traag.
toen heb ik maar het stroom van de dvd-speler los gehaald.
en werkte de pc weer naar behoren.

maar is dit mogelijk? dat een dvd-speler van het 1 op het andere moment door brand door een dvd?
  Met citaat antwoorden
Oud 29 April 2007, 16:55   #2
anoniem17980
Guest

Standaard

Komt niet door een DVD, hooguit toevallig samenvallend moment; er moet al iets misgezeten hebben met die speler, misschien te warm gemonteerd of volgeraakt met stof.

Ik zou als ik je was eerst eens kijken hoe de temperaturen in je opstelling zich verhouden en dat doe je met gratis progjes van Net (ze zien niet allemaal op iedere compu hetzelfde en je mag er maar 1 tegelijk inschakelen)
- Speedfan
- PC Wizard 2006
- Everest HOME

Post de tijdens forse computeractiviteit geregistreerde temperaturen hier en dan krijg je wel meer commentaar.

CPU en Moederbord beginnen bij 50GrC in een onwenselijke fase te komen, overige materialen, schijven enzo reeds bij 40 maar moeten liefst beneden 30 blijven.

CD-toestel ligt meestal boven de harde schijven dus krijgt behalve de zelf-ontwikkelde warmte ook nog via opstijging die van de schijven erbij opgeteld.

Computerkast moet goede doorstroming hebben; de ventilator in de voeding gooit warme lucht naar buiten en de voeding kan volgezogen raken met stof, moet minstens een keertje per jaar open ter reiniging (ervaring bij vereist).

Nog kritischer: reiniging van de koelribben op de CPU; dit moet je minstens 1x hebben zien doen voordat je er zelf aan begint.

Ik denk dat het CD-toestel hoe dan ook verloren is en de echte oorzaak moeilijk nog vast te stellen; gelukkig zijn die beestjes tegenwoordig niet meer heel erg duur.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2007, 00:20   #3
anoniem23981
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940 Bekijk bericht
Komt niet door een DVD, hooguit toevallig samenvallend moment; er moet al iets misgezeten hebben met die speler, misschien te warm gemonteerd of volgeraakt met stof.

Ik zou als ik je was eerst eens kijken hoe de temperaturen in je opstelling zich verhouden en dat doe je met gratis progjes van Net (ze zien niet allemaal op iedere compu hetzelfde en je mag er maar 1 tegelijk inschakelen)
- Speedfan
- PC Wizard 2006
- Everest HOME

Post de tijdens forse computeractiviteit geregistreerde temperaturen hier en dan krijg je wel meer commentaar.

CPU en Moederbord beginnen bij 50GrC in een onwenselijke fase te komen, overige materialen, schijven enzo reeds bij 40 maar moeten liefst beneden 30 blijven.

CD-toestel ligt meestal boven de harde schijven dus krijgt behalve de zelf-ontwikkelde warmte ook nog via opstijging die van de schijven erbij opgeteld.

Computerkast moet goede doorstroming hebben; de ventilator in de voeding gooit warme lucht naar buiten en de voeding kan volgezogen raken met stof, moet minstens een keertje per jaar open ter reiniging (ervaring bij vereist).

Nog kritischer: reiniging van de koelribben op de CPU; dit moet je minstens 1x hebben zien doen voordat je er zelf aan begint.

Ik denk dat het CD-toestel hoe dan ook verloren is en de echte oorzaak moeilijk nog vast te stellen; gelukkig zijn die beestjes tegenwoordig niet meer heel erg duur.
de temperaturen van mijn comp die ik kan meten zijn;
in rust;
moederboard 21 graden C
harde schijf 31 graden C
video kaart 40 graden C
voeding 30-50 graden C (hangt ervan af hoelang ik de comp aan heb)
het is bekend dat medion pc's warme voedings hebben. ik ben nog aan het kijken voor een nieuwere. als ik ook een koeler kan vinden voor mijn video kaart (onderaan wat gegevens)

intensief gebruikt;
moederoard 34 graden C
harde schijf 43 graden C
video kaart 80 graden C (standaard vertragings grens ligt op 120 Graden C maar dan is de comp allang uit gevallen)
voeding 55 graden C

ik heb onlangs een koeler gekocht voor mijn video kaart.
maar deze paste niet. soort van condensator zat in de weg.
de koeler was van zalman, andere koelers die ik hier in deze stad kon kopen pasten ook niet. er zit een heatpipe, of hoe je dat ook noemt op.
ik zoek een koeler voor mijn videokaart Nvidia Gforce 6200 8X AGP
iemand een id?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2007, 02:18   #4
anoniem17980
Guest

Standaard

CPU-temp niet zichtbaar; jammer.

Voeding vind ik te warm, kan stof hebben opgezameld.

Video-kaart weet ik niet, heb ik zelf niet meetbaar maar 80⁰ C wil ik nergens in een compu tegenkomen.

Heatpipe heb ik zelf nooit van nabij gezien maar ik denk dat je daar een willekeurig ventilatortje wel tegenaan kunt laten blazen.

Oplopende schijftemperatuur vind ik "dreigend" en .... die geeft ook warmte door naar meestal daarboven liggend CD-ding.
Ik heb aan de kant waar het schijfkastwandje een nis vormt onder het CD-hok, een sloopventilator 8cm uit een voeding tegen het "plafonnetje" van de nis opgehangen, zuigend aan het schijfkastwandblik en blazend tegen zijpaneel, past net. Ook, laag aan achterwand, een extra uitwerp-ventilator want die van de voeding doet in zijn eentje misschien niet genoeg.

Ligt je schijf wel met minstens 2 boutjes aan blik verankerd?

Maarja, het gesneuvelde CD-toestel wordt vast niet meer levend en ik zie geen echt duidelijke aanwijzing voor een oorzaak. Hoe oud is dat CD-ding, misschien nog garantie op?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2007, 20:21   #5
anoniem23981
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940 Bekijk bericht
CPU-temp niet zichtbaar; jammer.

Voeding vind ik te warm, kan stof hebben opgezameld.

Video-kaart weet ik niet, heb ik zelf niet meetbaar maar 80⁰ C wil ik nergens in een compu tegenkomen.

Heatpipe heb ik zelf nooit van nabij gezien maar ik denk dat je daar een willekeurig ventilatortje wel tegenaan kunt laten blazen.

Oplopende schijftemperatuur vind ik "dreigend" en .... die geeft ook warmte door naar meestal daarboven liggend CD-ding.
Ik heb aan de kant waar het schijfkastwandje een nis vormt onder het CD-hok, een sloopventilator 8cm uit een voeding tegen het "plafonnetje" van de nis opgehangen, zuigend aan het schijfkastwandblik en blazend tegen zijpaneel, past net. Ook, laag aan achterwand, een extra uitwerp-ventilator want die van de voeding doet in zijn eentje misschien niet genoeg.

Ligt je schijf wel met minstens 2 boutjes aan blik verankerd?

Maarja, het gesneuvelde CD-toestel wordt vast niet meer levend en ik zie geen echt duidelijke aanwijzing voor een oorzaak. Hoe oud is dat CD-ding, misschien nog garantie op?
die heeft geen garantie meer computer komt geloof ik uit 2002.
ik heb geen id als die aan blik is verankert, wat ik wel weet is dat deze een stuk lager dan mijn dvd speler ligt.

CPU temp is altijd mooi bij mij, want zit heatpipe plus ventilator. met intensief gamen zit deze zo rond 28 graden C, in rust is deze op kamer temparatuur gemiddled 20 graden C.

ik kan geen ventilator tegen mijn video kaart laten blazen.

de voeding is geloof ik maar 250 watt of 300 watt, denk dat hij daarom ook zo warm word

Laatst gewijzigd door ALT+F4 : 3 May 2007 om 20:29
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten