Ga terug   Computer Idee Forum > [Off Topic] > Internet cafe

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 11 August 2007, 01:39   #12771
anoniem13425
Guest

Standaard

Echt wel... en daar hoef je niet eens een viespeuk voor te zijn...
Wees maar gerust... het is een zeldzaam fenomeen.
In mijn geval was het een gewone huidbacterie (streptococcus pyogenes), die hebben we allemaal bij ons, maar die levensgevaarlijk kan worden als aan een aantal criteria wordt voldaan. De infectie is bij mij ontstaan in een klein, heel diep wondje, dat niet bloedde.... en kreeg de kans omdat mijn afweersysteem op dat moment niet goed functioneerde.

Laatst gewijzigd door reintje : 11 August 2007 om 01:44
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 03:56   #12772
anoniem17980
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Richt Bekijk bericht
ik heb ook geprobeerd gitaar tespeelen maar er komt niet veel goeds uit
ben je btw je pink ook nodig bij een gitaar? want dan kan ik het met mijn 2 kromme pinken wel vergeeten
Linkerpink is wel erg nuttig voor veel accoordgrepen, maar er bestaan veel speeltechnieken; de weergaloze zigeunergitarist Django Reinhard raakte 2 vingers kwijt bij een woonwagenbrand en ontwikkelde "dus" een totaal eigen speeltechniek.

Trucje voor "snel instappen" (maar niet aan een leraar doorvertellen want die gedogen zelden zulke goddeloosheid):

- oefen ZONDER WIJSVINGER zoveel mogelijk afgeleiden van het A-accoord aan het einde van de hals (A, A6, A7, A9, Am, Am6, Am7, Am9 ....)
- nu kun je door SCHUIVEN en daarbij de wijsvinger als vervanger van de brug over alle 6 snaren aanknijpend, alles al aardig meespelen want ieder hok is een "halve" toon hoger.
- leer vervolgens ook van het E- accoord, ook aan het einde van de hals en ZONDER WIJSVINGER, zo veel mogelijk varianten (E, E6, E7, E9, Em, Em6, Em7, Em9 ....) en ga ook in deze reeks aan het schuiven
- ga vervolgens, hoe het maar het beste uitkomt, gewenste accoorden uit beide elkaar ongeveer 50% overlappende reeksen pakken zodat je veel minder hoeft te schuiven

Dit heet "barree spelen"

Let goed op met tellen, want de "brug" aan het lange einde van de gitaarhals staat als "vak NUL" dus vaak zit er bij het opschuiven een "leeg vak" tussen je wijsvinger (barree, barre) en de andere vingers.

Natuurlijk tussendoor veel "afkijken" van spelers met meer ervaring en ook ideeën opdoen uit boekjes; het maakt niet uit hoeveel maniertjes en grepen je door elkaar in je denkdoos gooit, je gehoor helpt je vanzelf om tot een ordening te komen (die zelden voor 2 mensen eender uitpakt máár als het goed klinkt heb je àltijd gelijk, dat is juist het leuke van muziek).

"Blues" (12-matig schema, ook boogie-woogie) wordt veel miskend en meestal met 3 accoordjes afgeragd, met inbegrip van een in de laat-40-er jaren typisch door Nederlanders bedachte "eetbare fout" en omstreeks 1960 overgenomen door minstens 2 technisch niet al te beste maar wel beroemde Amerikaanse gitarist/zangers, om beslist niet méér accoorden te hoeven gebruiken dan 3, bijvoorbeeld in toonaard G:

16 slagen G
8 slagen C
8 slagen G
4 slagen D7
4 slagen C

8 slagen G

Na 2-3 rondjes herhalen druipt zo echt wel de verveling uit enigszins geoefende oren.

Omstreeks 1961 leerde een jazz-pianist mij een (niet het enige, maar onder jazzici veel toegepast) schema waarme je een zanger of andere solist lekker "uit zijn dak kunt jagen":

Alles 4 slagen en ( ) màg "erbij" maar hoeft niet::
G(maj7) - Am(7) - Bm(7) - G7
C(maj7) - Cm(7) - Bm(7) - E7
A(m)(7) - D7 -
G(maj7) - G(maj7)

inplaats van die laatste G-regel, ook mogelijk:
- om daana in G te herbeginnen, steeds 2 slagen, G - E7 - A7 - D7
- om af te sluiten, steeds 1 slag: G - G7 - C - Cm - G - D7 - G - G7 ~~~~~

Verder een niet al te moeilijk "kunstje tussendoor": overal waar een "gewoon 7-accoord" staat en er is "tijd", een voorslag geven met het mineur (m) accoord van 1 hele toon lager (of het 6-accoord van een halve toon hoger, dat heet een "parallel".

Goed, ik ben geen leraar (rot-spelling, "leeraar" vond ik veel mooier en waarom ook niet, we schrijven toch ook "heelal"?) en ook op geen stukken na vergelijkbaar met een beroepsmuzikant, hoefde mij dus mooit van iemand iets aan te trekken en begon met vooral de Lekkere Beetjes op te pakken om alleen maar, met veel eigen pret, zo snel mogelijk op niveau "bruikbaar" te geraken.

Ik heb een pakje op Yousendit gezet, het kan enige malen en binnen weinig dagen worden gedownload, met daarin een paar korte opnamen die ik met gitaar maakte om (her)installatie en progs zoals Movie Maker en Windows Media Encoder (die zit in XP, schijnt bijna niemand te weten, zoek maar eens goed!) en natuurlijk microfoon en webcam te testen. Iedere keer weer schaam ik mij diep als ik een èchte muzikant tegenkom, maar tamelijk vaak mag ik toch wel even meedoen en .... ik heb er (gelukkig) ook wel gehoord die het slechter deden ....

http://download.yousendit.com/ABB7AA080C1F67A1

Laatst gewijzigd door willem1940 : 11 August 2007 om 04:02
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 12:06   #12773
anoniem13802
Guest

Standaard

ik hou het maar bij m'n mondorgeltjes
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 12:41   #12774
anoniem13425
Guest

Standaard

Ik heb je tips even uitgedraaid willem... Dat kan nog wel eens heel nuttig zijn voor me.
Heb je muziek beluisterd en ik mocht willen dat ik jouw technische behendigheid had...
Toch wel weer een stimulans gehad van je om weer eens wat meer met de gitaar te doen...
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 14:08   #12775
anoniem25452
Guest

Standaard

Ik snap dit topic niet
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 14:39   #12776
anoniem13425
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lajos94 Bekijk bericht
Ik snap dit topic niet
Dit is gewoon een kletsdraadje... Hier kan alles en nog wat besproken worden wat je kwijt wilt. We springen hier van de hak op de tak. Net als in een echt café....
Als jij hier een limonade neemt en geen pils. ben je van harte welkom....
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 15:12   #12777
anoniem13189
Guest

Standaard

Of ineens wat te vertellen hebt, of juist helemaal niets, al zeg je bijv. alleen 'hoi' of 'ik heb weer eens niets te melden', dat kan allemaal hier xD.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 15:15   #12778
anoniem13802
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lajos94 Bekijk bericht
Ik snap dit topic niet
ik snap niet waarom je niet reageert , als er antwoorden zijn op door jou geopende topic's.
zo loop je de kans dat mensen niet meer de moeite doen , toch ?
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 16:00   #12779
anoniem26138
Guest

Standaard

Dronkenmanspraat tjoekse, Lajos94 is al eerder betrapt. Zit aan iets veel sterkers, niet de limonade, niet het bier, maar de afwas.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 11 August 2007 om 16:35
  Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2007, 16:59   #12780
anoniem13400
Guest

Standaard

@willem1940 > ik ga het zeker proberen om "zonder" wijsviger akkoorden te maken, duidelijke uitleg
Hopelijk krijg ik dan (eindelijk) de barree onder de knie want dat wil me maar niet lukken.
Ben nu sinds een kleine twee jaar "weer" aan het proberen om een beetje gitaar te spelen, wat tot nu toe redelijk gaat, maar als ik jouw filmpjes zie zakt de moed me haast in de schoenen

Hier probeer ik op te spelen.......

Laatst gewijzigd door ronmar : 5 February 2008 om 09:16
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten