@Erik: Mijn weten klopt daarover inderdaad. Ik heb gisteren speciaal nog informatie daarover opgezocht of ik het bij het goede eind had, gezien ik je uitspraak toch vreemd vond.
Ik heb er inderdaad ook mee te maken gehad in het verleden in het kader van fotografie en website design. Als je rechten bij jezelf wilt als koper of opdrachtgever en er is niets "standaard" geregeld moet je daar echt rekening mee houden en zorg voor dragen.
Bij dienstverbanden ligt dit inderdaad anders. Als mensen werken voor een bedrijf (dus ook voor het ontwerpen van posters, maken van foto's, webdesign etc.) dan klopt je veronderstelling. Dan gaat over het algemeen het patent, auteursrecht en/of eigendomsrecht naar het bedrijf.
Dit dient dan echter wel contractueel te zijn vastgelegd en staat dan over het algemeen ook in je arbeidscontract vermeld. Dat zal er ook wat van af hangen welk bedrijf en welk soort product er gemaakt wordt.
Om bij mijn voorbeeld te blijven... er zullen ook hosting bedrijven zijn met iemand in dienst die ook webdesign doet, die hem daarin vrij zullen laten en niet in zijn arbeidscontract vastleggen dat alle rechten naar het bedrijf gaat.
In dat geval wordt regeling (maken van website) en facturering door het bedrijf plaats vinden en kan klant het ontwerp gebruiken. Voor doorverkoop of andere zaken die onder auteursrecht vallen zal hij dan toestemming van dat betreffende personeelslid (de maker) dus moeten hebben.
Er zijn in elk geval gevallen denkbaar waarbij men dat ook gewoon in het koopcontract vast legt of schriftelijk in de order vast legt wat er moet gebeuren en dan is het ook goed.
Kijk bijv. naar Facebook, als je daar lid van wordt dan verklaar je automatisch dat je van al je bijdragen (ook foto's!!!) een wereldwijde vrij te gebruiken gratis licentie aan Facebook af staat en FB er dus mee kan doen en laten wat ze willen, ook voor commerciële doeleinden gebruiken indien ze dat handig vinden.
En nee, een copyright notice of een verklaring dat je dat niet wilt bij je foto, helpt in dat geval niet! Auteursrecht blijft wel bij jou, maar op FB heb je geen rechten meer.
Daarom plaats ik ook vrijwel geen mooie foto's meer op FB.
Als iemand anders een foto van jou op FB plaatst ligt de situatie weer anders.
@Desperado: zinloos item? Zo zinloos is het niet, roken is ongezond en daarnaast hebben we weer wat kunnen discussieren over het auteursrecht en dat is niet zinloos.
Veel mensen weten niet hoe ver het auteursrecht reikt en wat je allemaal kan gebeuren.
Er stonden ook veel mensen heel vreemd te kijken toen een rechtszaak dreigde omdat iemand een foto van een ander, zonder diens toestemming op Facebook geplaatst had. Raar want die had hij elders op internet gevonden.
Ja maar als je een foto ergens op internet tegen komt, wil dat nog niet zeggen dat je hem zo maar ergens anders op internet weer gebruiken kunt. Of foto's (of posters) die je op straat tegen komt.
Overal zit auteursrecht op en daar zitten ook regels aan vast die vee mensen niet weten.
V.w.b. het initiatief.. ik ben niet perse tegen rokers, heb zelf vroeger genoeg gerookt, maar ik vind het wel een goed plan om kinderen niet op die manier te verleiden. Rookreclame is niet nodig. Ik vond de actie van Erik in elk geval niet zinloos.
Daarnaast is dit een off-topic sectie en heet het "jullie mening". Ik zie niet in dat Erik niet zijn mening over roken of rookreclame mag uiten hier of dat dit zinloos zou zijn.
Ieder zijn hobby.