Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 10 January 2006, 04:50   #1
anoniem14508
Guest

Standaard wat betekent bios reset

kan iemand mij uitleggen wat betekent bios reset,of update.
En hoe doe je dat en wanneer moet je dat doen
VR GR Freek
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2006, 10:05   #2
anoniem13186
Guest

Standaard

Bios reset: Zoals de naam al zegt, resetten van de bios. Als de bios dusdanig verkeerd is ingesteld dat opstarten niet meer mogelijk is, kan een biosreset uitkomst bieden.

Dit kan op verschillende manieren, doorgaans:

1. In de Bios zoeken naar een optie "Load Defaults", soms zit ie in een menu weggestopt als een optie die je op "enabled", "yes", etc moet zetten. In dat geval wordt de wijziging doorgevoerd als je daarna voor "Save and Exit" (oid) kiest.

2. Bios resetjumper omzetten. Zie je moederbord voor de locatie hiervan. Altijd de stekker van de pc uit het stopcontact halen voordat je dit doet.

3. Backup batterij verwijderen. Ook hier geldt: Eerst stekker eruit. De backupbatterij is een knoopcel batterij, dus die zou je gauw genoeg moeten zien zitten als je de kast openmaakt. Doorgaans de pc 15-30 minuten laten staan voor je de batterij weer terugplaatst. (Verschilt wel per pc, sommige raken hun restspanning sneller kwijt dan andere)

Bios updates: De bios updaten, vaak is er ondersteuning voor nieuwe processors toegevoegd, of fouten uit de bios gehaald. Heb je geen problemen met je pc, ga dan niet beginnen aan een biosupdate. Als een biosupdate fout gaat, of je updated met een verkeerde biosversie zit je met de gebakken peren. Als je geluk hebt heeft je moederbord voorzieningen om een corrupte bios te herstellen, als je pech hebt zal je een nieuw moederbord of nieuwe bios-chip moeten aanschaffen

Hoe je de bios updated verschilt per moederbord eigenlijk trouwens, sommige fabrikanten hebben daar speciale programma´s voor die de juiste versie voor je opzoeken. Anders zal je de update zelf moeten vinden.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2006, 13:31   #3
anoniem14508
Guest

Standaard

Syntax Terror
Bedankt voor de uitvoerige uitleg.
Ik snap het nog niet helemaal,maar ga toch wel iets proberen,want het is nl zo als ik van mijn vriend zijn pc opstart gaat alles goed,maar doe ik iets aan de pc dan krijg ik meteen een schermpje daar staat fout,en dan niet versturen,als ik dat aan klikeen dan gaat de pc uit,hij zit niet op internet.Dus kan volgens mij geen virus zijn.
Daarom wil ik dan de boios reset doen is dit verstandig.
Graag je mening.
HG Freek
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2006, 13:58   #4
anoniem16816
Guest

Standaard

Het zou wel een virus kunnen zijn, een virus hoeft niet alleen via internet op je pc te komen. Diskette/cd/usb kan ook een virus op staan.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2006, 19:58   #5
anoniem14508
Guest

Standaard

Hendrik
Maar hoe controleer je dat dan of er een virus of iets anders op staat
VR GR Freek
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2006, 20:25   #6
anoniem16816
Guest

Standaard

Virusscanner je schijf laten scannen, als die goed is geeft die wel een virus aan
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2006, 20:28   #7
anoniem13186
Guest

Standaard

Virusscanner aanschaffen en laten draaien. Of op internet even rondneuzen voor een goede, gratis scanner.

Het probleem dat je vermeld is alleen dusdanig algemeen dat het door zoveel zaken veroorzaakt kan worden, beschadigd geheugen, virussen, onstabiele voeding (versleten of niet krachtig genoeg), beschadige harde schijf, fout in het windows register.. Noem maar op.

Btw, mocht je toch de bios willen resetten: Noteer de huidige instellingen! Met name van de processor, vaak wordt de processor namelijk automatisch trager ingesteld dan dat ie eigenlijk is.

Maar als dit probleem spontaan is ontstaan en je vriend heeft vlak voordat het probleem zich voordeed niets in de bios veranderd, lijkt het me geen bios probleem. Ik zou zelf eerder denken aan een probleem met de windows installatie.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten