Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 16 February 2013, 16:21   #1
anoniem14432
Guest

Standaard Probleem na dual-boot inrichting

Nog net eind Januari heb ik de update voor Windows 8 aangeschaft en met de workshop van CID in de hand naast Vista op mijn Laptop geïnstalleerd.

Dat leek goed te werken maar ik loop nu tegen problemen aan.

Opstarten gaat het eerste stukje in W8 en even later mag ik kiezen tussen W8 of Vista.
Voor mij is dat meestal Vista omdat daaronder de oude applicaties draaien en W8 voor mij voorlopig alleen maar een "zandbak" is.
Bij de keuze voor Vista lijkt er weer een "koude" start te volgen en kom ik inderdaad in Vista. Daarbij lijken dan onder de motorkap C: en D: omgewisseld te worden. Mogelijk dat het probleem daardoor veroorzaakt wordt.
Want wat constateer ik:
Allereerst is de werkbalk "snel starten" weg. Aanvinken in de menu van de taakbalk kan wel, maar helpt niet. De vink is later ook weer weg.
Vervolgens lijken alle mappen op "read only", teminste in de eigenschappen van de mappen is het veldje niet leeg maar blauw (niet aangevinkt). Ook dat laat zich schijnbaar aanpassen er wordt toestemming gevraagd en voor sommige mappen wordt er lang geprocessed voor de aanpassing maar uiteindelijk veranderd er niets.
Tenslotte starten allerlei applicaties niet meer. Bijvoorbeeld Calibre meldt: "Failed to get temp file name Toegang geweigerd. (errorcode: 5)" en OpenOffice:" De toepassing kan niet worden gestart. Er is een interne fout opgetreden"

Mijn gevoel is dat er ergens met rechten iets niet goed gaat, maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken. Wie kan mij op het goede spoor zetten?

Paul
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2013, 16:42   #2
anoniem54435
Guest

Arrow

Het ligt er wel aan welke je standaard hebt ingesteld als eerste opstart.

Staat W8 als eerste , maar start je met Vista op , dan kan het gebeuren dat het opstarten zo loopt zoals je hierboven schrijft.

Ga naar Eigenschappen Computer ... geavanceerde instellingen ....Opstart en Herstelinrichtingen

En zet daar dan Vista als eerste.

Zie plaatje ..

Bijlage 17401

Laatst gewijzigd door Desperado : 15 December 2016 om 09:39
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2013, 17:02   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

k'Heb dan een dual boot met W7 en W8. Werkt hier perfect, maar ik heb even EasyBCD gebruikt op W7 als eerste te zetten. http://easybcd.en.softonic.com/

Het "omwisselen" van de schijven/partities klopt. Dat is altijd zo met een dual boot.
Het systeem waar je mee opstart (VIsta bijv.) staat altijd op de schijf/partitie die het systeem C noemt. De andere noemt het dan D.
Start je op met het andere systeem (W, dan staat dat wel op een andere partitie of schijf, maar dan heet die C: en de schijf/partitie waar Vista op staat heet dan D of iets anders, maar GEEN C.

Ik hoop niet dat je dat hebt proberen aan te passen, want daardoor kunnen je genoemde problemen denkelijk worden veroorzaakt.

Heb je de harde schijven (of schijf) wel eens een volledige error scan gegeven met HDTune?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2013, 17:09   #4
anoniem14432
Guest

Standaard

W8 had inderdaad de voorkeur. De volgorde dus maar aangepast zoals beschreven , maar helaas blijken de problemen daarmee nog niet opgelost, jammer.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 February 2013, 18:17   #5
anoniem54435
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
k'Heb dan een dual boot met W7 en W8. Werkt hier perfect, maar ik heb even EasyBCD gebruikt op W7 als eerste te zetten. http://easybcd.en.softonic.com/

Niek
EasyBCD

Kan toch gewoon met Windows zelf .
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2013, 10:28   #6
anoniem14432
Guest

Standaard

Het switchen tussen C: en D: heb ik helemaal met rust gelaten want mijn vermoeden was al dat dat voor de dual boot diende.
Ondertussen even de schijf doorgelicht met HDTune en behalve een wat te hoge temperatuur zijn er geen fouten gevonden. Dus daar zie ik ook nog geen oplossingsrichting.

Paul
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2013, 14:35   #7
anoniem42071
Guest

Standaard

Heb je de volledige Error scan gedaan?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2013, 18:34   #8
anoniem14432
Guest

Standaard

Klopt, hele schijf laten scannen en niets gevonden.

Paul
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2013, 18:48   #9
anoniem42071
Guest

Standaard

Oke. thnx. Ik zou in dit geval m'n persoonlijke data backuppen (extren) en even opnieuw beginnen.
Doe eerst W7 en maak daarin gelijk een partitie aan voor W8.
Als W7 helemaal is geinstalleerd inclusief drivers etc. dan plaats je de dvd van W8 en start daar vanaf op en installeer je die.
Dat moet gewoon goed gaan.

Maak wel partities aan die groot genoeg zijn.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2013, 19:17   #10
anoniem13227
Guest

Standaard

welnee. enkel win8 en in andere bureaublad modes en weg met Vista/win7
win8 is op veel fronten duidelijk herschreven na de bagger van Vista en het sp genaamd Win7 .

Tsja, ze moesten wel na de miljarden boetes op XP, en de boel herschrijven want inzage in de broncode was onwenselijk immers.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten